A dinamikus teljesítménykezelésről
Mi az a dinamikus teljesítménymenedzsment?

Hálózatfigyelés, Árammegosztó, Power Monitor, DLB, Power Boost, Charge Controller - különböző gyártók, különböző megfogalmazása ugyanarra az elvre.
A dinamikus teljesítménymenedzsment egy olyan intelligens vezérlőrendszer, amely folyamatosan figyeli a ház aktuális áramfelvételét, és ehhez igazítja az autótöltő teljesítményét.
Más szavakkal: a töltő annyi áramot vesz fel, amennyi éppen "szabadon marad" a házban, így sosem lépi túl a rendelkezésre álló kapacitást.
Ha az autó töltésével egy időben működik a sütő, klíma, hőszivattyú, főzőlap, mosógép, stb., akkor a töltési teljesítmény automatikusan visszavételre kerül. Amikor ezek a fogyasztók leállnak, a töltő magasabb teljesítményre kapcsol.
Miért fontos ez az otthoni töltésnél?
Megakadályozza a túlterhelést és a biztosíték leoldását
A mérőhelynél (villanyóránál) az úgynevezett szolgáltatói kismegszakítók korlátozzák a hálózatból kivehető maximális áramerősséget. Ez lehet például fázisonként 16A,20A,25A vagy 32A, a lakossági mérőknél jellemzően. Ezen értékek felett a megszakítók leoldanak, és megszakítják az áramkört. Egy 11kW-os fali töltő fázisonként 16A áramerősséggel képes tölteni, ami azt jelenti, ha az otthonunkban nincs ennél jelentősen több rendelkezésre álló amper, bajban vagyunk ha más elektromos eszközt is használnánk amíg tölt az autó. Csakhogy az autónk jellemzően nem 10 perc alatt tölt fel, addig is jó lenne bekapcsolni a mosógépet, esetleg egy teát főzni.
Hálózatbővítés vs okos töltés
A megismert problémára két megoldás lehetséges:
Hálózatbővítés - vagyis növeljük a maximális áramerősséget. Ezt regisztrált szerelőktől, vagy a szolgáltató területileg ajánlott szerelőitől tudjunk igénybe venni. Ennek költsége és határideje is van, illetve nem is mindig lehetséges. Egy régebbi, vagy akár néhány éves, már nem szabványos mérőhelyet előszőr szabványosítani kell. Esetleg mérőhelyet áthelyezni, ha a mai szabványoknak nem felel meg a jelenlegi elhelyezése. Tetőtartó, fővezetékek cseréje, új földelőszonda telepítése, ezek anyag és munkadíja, illetve a szolgáltatónak fizetendő amperenkénti díj könnyen 6-700 ezer forintba kerülhet.
- A másik lehetőség egy olyan okos töltő-rendszer kialakítása, amely ezt a problémát a dinamikus terhelésmenedzsmenttel oldja meg. Ennek felára egy "sima" töltőhöz képest kb. 100 ezer forint, kivitelezése jelentősen gyorsabb, egyszerűbb a hálózatbővítésnél.
Egy átlagos háztartásnak az idő nagy részében még e-autó töltés mellett sincs szüksége olyan hatalmas kapacitásra, elég ha okosan kezeljük:

Az ábrán azt láthatjuk, hogyan változhat a képzeletbeli házunk fogyasztása, és ehhez képest hogyan szabályoz a töltő. Az elképzelt otthonunkban fázisonként 20A áll rendelkezésre. A fogyasztás az esti órákban ugrik meg, amikor az autót is csatlakoztatnánk a töltőhöz, hiszen ilyenkor használjuk a legtöbb elektromos eszközt.. A rendszer folyamatos szabályozásának köszönhetően sosem lépjük túl a rendelkezésre álló 20A áramerősséget.
Nézzük ezt a gyakorlatban is:
A képen láthatunk az Elecq fali töltőnkkel két töltési munkamenet. Jól látszódik a folyamatos szabályzás, ezáltal a töltés folyamatos, stabil, és a ház kapacitásaihoz igazodik — kompromisszumok nélkül. Ezek a görbék minden egyes töltés közben és utána is megtekinthetőek a mobilapplikációban.

Hogyan működik a gyakorlatban?
A rendszer három fő elemből áll:
- Fogyasztásmérő eszköz:
Valós időben méri, hogy mennyi áramot fogyaszt a ház.
- Kommunikáció a töltővel:
A fogyasztásmérő adatot küld a töltőnek (általában kábel, RS485 vagy Wi-Fi/Bluetooth/Wi-Sun kapcsolaton keresztül).
- Intelligens vezérlés a töltőben:
A töltő automatikusan növeli vagy csökkenti a töltőáramot a mért adatok alapján – akár tizedmásodperces gyakorisággal.
Összegzés
A dinamikus teljesítménymenedzsment ma már nem extra funkció, hanem gyakorlatilag szükséges alapfelszereltség az otthoni EV-töltésben. Segít elkerülni a túlterhelést, költséges hálózatbővítést, miközben mindig a lehető leggyorsabban tölti az elektromos autót.

