Társasházi töltés - Hogyan?

Elektromos autó töltése társasházban – Engedélyek, tűzvédelem, felelősség, és a gyakorlat

Az elektromos autók terjedésével a társasházakban élők egyre gyakrabban teszik fel a kérdést: hogyan lehet saját töltőt telepíteni, milyen engedélyekre van szükség, kit kell bevonni, és milyen tűzvédelmi vagy műszaki követelményeknek kell megfelelni? A helyzet nem olyan egyszerű, mint egy családi háznál, hiszen a társasház közös tulajdonként érintett villamos hálózata, a parkolók státusza és a lakóközösség döntései mind szerepet játszanak.

Az alábbiakban részletesen összefoglalom a folyamatot, a jogi-műszaki hátteret, valamint a két alapvető telepítési mód eltérését: saját mérőről vagy közös mérőről történő töltés.

A) Töltő telepítése saját fogyasztásmérőről

Ez a legegyszerűbb és leggyorsabban engedélyezhető megoldás. Ebben az esetben a töltőt a tulajdonos saját, lakáshoz tartozó elektromos mérőóráról tápláljuk meg. 

Mikor kivitelezhető?

  • Ha a lakó saját mérője közel van a parkolóhoz, vagy oda kábellel szabályosan elvezethető.

  • Ha a saját mérő villamos kapacitása elbírja a töltőt.

Engedélyek és lépések

  1. Helyszíni felmérés Fontos felmérni, hogy a laskástól, vagy annak mérőhelyétől milyen úton vezetető a parkolóhelyig a kábel. Érintünk-e tűzszakasz határokat? Amennyiben igen, ezek szakszerű átvezetését/visszajavítását erre szakosodott tűzvédelmi szakemberrel kell visszajavítatni. 

  2. Közös képviselő értesítése – mert a kábel közös területeken halad, engedélyeznie kell, hogy az adott parkolóhely alkalmas-e elektromos jármű töltésére: Van-e működő tűzjelző berendezés, stb. Ezt a közös képviselő írásban nyilatkozza.

  3. Közgyűlési döntés akkor kell, ha:

    • közös fal, födém, oszlop átfúrása szükséges,

    • a közösséget érintő esztétikai vagy biztonsági kérdés merül fel.

  4. Villamos kivitelezés: A szabványok betartásával, megfelelő védelmekkel, megfelelő keresztmetszetű kábelezéssel történő kivitelezés elengedhetetlen.

  5. Villamos biztonsági felülvizsgálat (érintésvédelmi jegyzőkönyv), hiszen új villamos berendezést hoztunk létre, melyet üzembe helyezés előtt első szabványossági felülvizsgálatnak kell alávetni.

B) Töltő telepítése a társasház közös mérőjéről / közös hálózatáról

Ez esetben a töltő betáplálása a ház közösségi mérőjéről történik, egy almérő segítségével. 

Mikor kerül szóba?

  • Ha több lakó szeretne töltőt.

  • Ha sem a saját mérő, sem az adott albetét nem érhető el, vagy nagyon költséges lenne,

Mire kötelező közgyűlés?

  • A közös tulajdonú villamos rendszer bővítése, ha szükséges.

  • Az elszámolás módjának meghatározása.

  • Almérők telepítése, illetve a költségek szétosztása.

Általában egyszerű szótöbbség kell, de bizonyos társasházak esetében előfordulhat tulajdoni hányad szerinti szavazás is.

Amennyiben mindent sikerül megszavazni, és engedélyezni, a többi lépés már hasonló az előző esethez.

Ezt a megoldás ritkábban szokták jóváhagyni a közös képviselők, hiszen ez nagyban érinti a ház villamos berendezését. Ebben az esetben szinte kötelező egy dinamikus teljesítménymenedzsment, mert nem mehet a töltés a közösségi fogyasztók terhére. Gondoljunk bele: Erről az óráról üzemel a lift, garázskapu, rámpafűtés, világítás, tűzjelző berendezés, stb., ha ezt túlterheljük és ezek a fogyasztók áram nélkül maradnak, nem leszünk népszerűek a lakóközösségben.

Tűzvédelem

Ami mind a két esetben közös az a tűzvédelmi megfelelés. Az irányadó dokumentum a katasztrófavédelem oldaláról letölthető: 

https://katasztrofavedelem.hu/application/uploads/documents/2023-12/82919.pdf

A TvMI nem jogszabály, de a katasztrófavédelem által elfogadott műszaki megoldást tartalmazza.
Ha nem a TvMI szerint épül valami, akkor nyilatkozni kell a megoldás egyenértékű biztonságát, ehhez tűzvédelmi szakember bevonása szükséges.

Saját mérős töltésnél elvárás:

  • megfelelő túláram- és zárlatvédelem,

  • szabványos, IP-védett töltő,

  • szükség esetén tűzszakasz-határ átvezetése tűzgátló elemmel

  • Tűz terjedés elleni védelem


Ezen dokumentációk, nyilatkozatok, szakvélemények beszerzése a megrendelő/tulajdonos felelőssége, a kivitelezést ennek hiányában sajnos nem tudjuk elkezdeni.

A TvMI különbséget tesz 20 beállónál kisebb és 20 beállónál nagyobb gépkocsi beállók esetében, a 20 parkolóhely alatti garázsokra kevésbé szigorúak a követelmények.

Ezen követelmények egy része nem villamos, hanem akár építészeti szakterületeket érint, így ezek megoldásában sajnos külső vállalkozó bevonására lehet szükség.

Ha valaki elektromos autó vásárlásán gondolkozik, de társasházban él, ezeket jobb ha előre tisztázza, hogy az ő lakóhelyén milyen lehetőségek vannak az otthoni töltés kivitelezésére.